dimarts, 26 de juny del 2012
MONÒLEG
Us presento un petit monòleg que he escrit sobre una actriu que lluita per guanyar-se la vida amb la seva professió. En algunes ocasions és autobiogràfic, en altres no...
Ja n’ hi ha prou de castings! Hem de passar per un casting
per poder treballar? I de veritat creuen que en 5 minuts podran valorar la
feina d’ un actor? 5 minuts que a més a més estan condicionats pels nervis i
l’ angoixa?
I de veritat, els actors aprenem a fer castings però qui els
organitza també n’ hauria d’ aprendre! Què és això de convocar un casting un
dia abans fent anar a tothom de cul, no saber ni què demanar-te i posar-te
proves que més que per veure les teves capacitats et desorienten i només serveixen
per alimentar la pedanteria dels altres?
No em sembla normal entrar en un casting, que facis el teu
monòleg que has assajat apassionadament, amb tota la profunditat del món: Ser o no ser, aquesta és la qüestió….” I
que et surti el ximple de torn que no en té ni idea i que per fer veure que en
sap molt et digui: bé, ara fes-ho com si
fossis una galeta de xocolata
I tu: “una galeta de
xocolata? He d’ interpretar una… GALETA DE XOCOLATA?” En fi, penses en
Hamlet …o Antígona o Electra … com si fos una galeta de xocolata.
Però, exactament, què deu voler dir aquell tío quan et
demana que ho facis com una galeta de xocolata? Bé, tu obedientment, perquè t’
hi va la vida i no és broma, et concentres i penses que ets una galeta, ja
sents la crema de xocolata al teu interior… ah, anem bé… els braços es posen en
rodó al teu voltant, ets una galeta rodoneta, farcida de crema de xocolata… ah,
ja ho tens! I llavors, mentre Shakespeare es remou a la seva tomba dius: Ser o no ser, aquesta és la qüetió…” i
et surt una veu empalagosa i gairebé sensual, perquè la xocolata és molt sexi…
i et sembla que després del gran esforç ja ho tens i segueixes el teu monòleg,
però… llavors el sentit d´aquest ja s’ ha perdut i no queda ni rastre de
Hamlet… Ser una galeta de xocolata o no
ser-ho…quant % de cacao i quant % de llet?
Fas el monòleg, acabes, però… Collons! El director de casting
no sembla content. Tu almenys penses que ja s’ haurà acabat però no, el
director et surt amb una nova ximpleria: “bé,
ara ho podries fer com si fossis un arbre?”
I tu: “un…un arbre?”
Merda! I després de què hauré de fer? De gos? I bordar “ser o no ser”?
Ostres! Com una experiència propera a la mort, a la teva ment passes per un túnel
on veus totes les teves penes i alegries en el món del teatre.. uff, serà que
és el fi? Recordes quan feies “Els pastorets” al cole i entraves en conflicte
amb els companys de classe, perquè per a tu, allò era molt important, eres ja
una professional! Recordes quan veies Bette Davis al Cineclassics i deies: jo vull ser com ella i l’ imitaves
devant el mirall de la teva habitació… ara eres Bette Davis a “ La carta” ara a
“Jezabel”… També recordes com d’ amagat a casa teva, disfressada amb la roba de
la teva mare, jugaves a ser Scarlett O’ Hara i en un caos emocional, amb els
ulls plens de llàgrimes i el puny alçat al cel juraves: Déu és testimoni de que mai més passaré gana! I recordes també quan
vas dir que estudiaries teatre i la gent et deia: però això s’ estudia?” i els
teus pares et dien: primer la carrera
i tu ben dit responies: és que Art
Dramàtic és una carrera, què us heu pensat? Quina merda! Tothom es pensava
que el teu amor pel teatre era un amor infantil i passatger o tan sols una
afició però en realitat era la teva raó per viure i encara ho és i sempre ho
serà i recordes també i quan vas fer les proves d’ accés i pensaves que et
mories i quan les vas passar i pensaves… QUE ET MORIES TAMBÉ! Recordes quan vas
començar els estudis i deies que et dedicaries al món del teatre i la gent se’
n enfotia de tu, dient que allò no era una professió i no series mai ningú,
recordes quan et deien entre casting i casting que et dediquessis a alguna
altra cosa, com si tu poguessis ser feliç fer alguna altra cosa! I allà estàs…
fent Hamlet com si fos un arbre! És veritat, tu sent una dona has volgut fer un
personatge masculí però d’ aquí a ser un arbre hi ha un bon tros! A més a més,
Hamlet no va ser interpretat també per Sarah Bernhardt i Margarida Xirgu? Què
tenien elles que no puguis tenir tu?
Però un arbre, Déu meu… què collons deu voler aquest home? A
què es refereix quan parla de fer Hamlet com si fos un arbre? Analitzes com ho
faria Stanislavski… no hi ha papers
petits, sinó actors petits… però tu ets molt gran… i seràs un gran Hamlet i
arbre molt creïble… i comences a sentir que ets un arbre… sí, els braços de
manera gairebé inconscient s’ alcen al cel i notes com en una profunda
meditació com els teus peus s’ allarguen i arrelen a terra, com Hamlet es
sentia unit al seu pare, a la seva estabilitat… FUNCIONA! oh! Però van tallar
el tronc, li van tallar el tronc a Hamlet! El van separar de la seva vida
anterior! I comences: Ser o no ser,
aquesta és la qüestió” et surt una veu subtil però que és plena de saviesa
i dramatisme com seria la veu de Hamlet si fos un arbre… aviat el director t’
interromp. I tu penses: com em demani ara fer de bombolla el mato!” però el
director et diu que no creu que un arbre parlés així i tu vas pensant: com collons parla un arbre, eh? L’ has
sentit alguna vegada? Has vist algun arbre interpretar Hamlet alguna vegada? I
tu què saps com ho faria un arbre o una galeta o… la torradora!” però no
dius res perque tens por de que l’ oportunitat se’ n vagi a la merda i tu amb
ella.
Et desesperes, el casting és per a una companyia teatral de
les últimes que queden, de les poques que treballen, de les poques oportunitats
que tindràs de sortir de l’ atur i/o de l’ infern de ser teleoperadora i cansar
la teva veu que ha nascut per dir meravellosos versos en vendre productes
fraudulents mentre la gent indiscrimanadament t’ insulta sense pietat.
El casting acaba (per fi!) i uns dies després reps un mail…
creus que serà un no com sempre, però
tens una petita esperança inevitable. Obres el mail i et diuen el que sempre et
diu tothom: que gràcies, que no tens el perfil però que es guarden el teu
curriculum per futurs projectes… i una merda! I al principi penses: bé almenys
han tingut el detall de dir-te que no quan alguns no et diuen mai més res… però
al final se’ t cauen les llàgrimes i penses: tant fer el gilipolles perquè et
diguin que no… així reventi! Que reventi com una galeta, com un arbre, com un
toll, com un secador, però que reventi!
I al cap d’ uns dies intentes oblidar-ho… necesites que no
et condicioni aquesta mala experiència perquè t’ has de preparar molt bé el
casting per a un curt no remunerat d’ una escola de cinema en el que
interpretes a una drogodependent infanticida però que en el fons és bona
persona i que un dia té una revelació espiritual i després de ser il.luminada està
pensant fer-se monja i lluitar per a que les drogues puguin arribar a tothom
sigui quina sigui la seva posició social… El guió és una merda… la història
absurda i com gairebé tot el que vas fent NO REMUNERAT… però tot sigui per
actuar una vegada més.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada